Skippa sidhuvud och gå vidare.

Nu är de här! Vårens nyheter till uteplatsen!

KÖPVILLKOR

1. Om Köpvillkoren

1.1 Dessa köpvillkor gäller alla köp som du gör från Chilli.se eller i någon av våra fysiska butiker. Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp hos oss.

1.2 Avtalet ingås med
Home Furnishing Nordic AB, Chilli
Org.nr: 556780-9685
Postadress: Box 605, 251 06 Helsingborg.

1.3 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta vår Kundservice.

 

2. Beställningar

För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Chilli ingår endast avtal med kunder som är över 18 år (myndig) alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande.

 

3. Bekräftelse av beställning

När du har slutfört ditt köp på Chilli får du en automatisk orderbekräftelse via e-post som bekräftar ditt köp och att ett avtal har ingåtts. Vi rekommenderar att du sparar orderbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.

 

4. Priser och information

4.1 De priser som gäller för ditt köp anges i samband med din beställning. Alla priser inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och expeditionsavgifter, som anges separat.

4.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges på Chilli.se eller i butik är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.

4.3 På Chilli strävar vi alltid efter att presentera produkternas egenskaper och utseende så verklighetstroget som möjligt. Alla bilder på Chilli.se som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen.

 

5. Expeditionsavgift

5.1 Vid beställning på Chilli tillkommer en expeditionsavgift som beräknas utifrån antal beställda varor eller värdet på din beställning. Hur stor avgiften är framgår alltid i samband med att du genomför din beställning.

 

6. Betalning

6.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör, Svea Bank AB (publ.), erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på Chilli.se samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ och eventuella tillkommande kostnader här. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.

6.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.

Kortbetalning

6.3 Chilli erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB (publ). Svea Bank AB (publ) är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Chilli accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB (publ) och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Chilli. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank

6.4 Chilli erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

6.5 Vid betalning via faktura samarbetar Chilli med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Chilli överlåtna till Svea Bank AB (publ). Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

6.6 Vid faktura tillkommer en avgift på 29 kr per faktura. Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

6.7 Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. I det fall betalning inte inkommit till Svea Bank AB (publ) senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av återstående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för Betalning genom kontokredit. Här regleras bland annat Svea Bank AB (publ) rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).

6.8 Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 21,90%. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Svea Bank AB (publ) kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 21,90% ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 48,43%.

6.9 Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning

6.10 Chilli kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Bank AB (publ). Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

  • 3 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 195 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 6 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 295 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 12 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 18 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 24 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 36 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 48 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 60 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr

6.11 Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98%. Läs mer om allmänna villkoren här.

Swish

6.12 Chilli erbjuder betalning via Swish. Du genomför ditt köp med Swish enligt följande: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsättet Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt BankID installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

Presentkort

6.13 Våra presentkort är giltiga i 6-12 månader från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar på Chilli.se eller i någon av våra fysiska butiker. Information om giltighetstiden för ditt presentkort finns på presentkortet, tillsammans med presentkortets värde och kod. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid. Vänligen notera att presentkorten inte gäller tilläggstjänster för frakt och expeditionsavgift.

 

7. Frakt och leverans

Leveransalternativ

7.1 Vid beställning hos Chilli levereras dina varor med fri hemleverans. Undantag är mindre varor som kan levereras till utlämningsställe. Du hittar fullständig information om våra leveranser här.

7.2 I vissa fall kan frakt- och tillvalstjänster erbjudas efter att du genomfört ditt köp. Om sådana tillvalstjänster finns kommer dessa att presenteras för dig på tacksidan efter genomfört köp och du väljer själv om du vill avtala separat om sådana tilläggstjänster. Om inga tillvalstjänster visas, kan vi tyvärr inte erbjuda dessa för ditt postnummer och valda produkter.

7.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig utan någon extra kostnad. För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan försöker vi alltid att samleverera dina produkter i en leverans. Det kan innebära att orderns leveranstid motsvarar den produkt vars leveranstid är längst.

Fraktkostnad

7.4 Frakten är kostnadsfri, om inget annat framgår i samband med ditt köp. Vid felaktigt angivna kontaktuppgifter kan eventuella kostnader tillkomma. Vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att justera dina felaktiga kontaktuppgifter.

Leveranstid

7.5 Den förväntade leveranstiden anges på produktsidan och i orderbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Chilli.se är preliminär och beräknas från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar som anges på Chilli.se och i din orderbekräftelse. Skulle leveranstiden för din beställning ändras kommer vi så fort som möjligt informera dig på orderstatus-sidan eller via e-post eller telefon.

Ej uthämtade paket

7.6 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Din beställning förvaras normalt i 5 dagar på terminal och 14 dagar hos ombud. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 99 kronor som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.

7.7 Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en returavgift på 595 kronor som motsvarar den extra fraktkostnaden. Våra transportbolag gör alltid 2 kostnadsfria utkörningsförsök innan sändningen går i retur.

 

8. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor

8.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.

8.2 Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

 

9. Särskilt för varor med digitala delar

9.1 Vissa av de produkter som säljs på Chilli kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, till exempel en app eller en mjukvara.

9.2 I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett. Det kan till exempel vara fallet om produkten är avsedd att användas tillsammans med en applikation eller en specifik mjukvara. I så fall gäller vad som sägs i detta stycke.

9.3 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster så får du information om det vid produktbeskrivningen. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.

9.4 Vi kommer informera dig om och tillhandahålla säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar i enlighet med vad som krävs enligt tillämplig lag. Om du har köpt en produkt som har ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som en engångsförsäljning så gäller vår skyldighet att tillhandahålla uppdateringar under den tid som du som konsument med fog kan förutsätta uppdateringar.

9.5 Om du har köpt en produkt som har ett digitalt innehåll eller en digital tjänst som en löpande tjänst (till exempel prenumeration eller där tjänsten gäller tills vidare) gäller vår skyldighet under tre år efter det att produkten med digitala delar avlämnades eller den längre tid som avtalet löper.

9.6 Om du har installerat de uppdateringar som har tillhandahållits men det ändå uppkommer ett fel på produkten till följd av bristande uppdateringar, så ansvarar vi för felet. Det gäller dock inte om du har underlåtit att installera de uppdateringar som tillhandahålls och du har fått information om att uppdateringarna finns tillgängliga och konsekvenser av bristande installation och den bristande installationen inte beror på anvisningarna för installationen.

 

10. Ångerrätt och öppet köp

10.1 Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Chilli.

11.2 Utöver detta ger vi dig totalt 365 dagar öppet köp. Vi erbjuder dock inte öppet köp på varor som inte är helt oanvända, läs mer om det nedan.

10.3 Avbokning av ej redan hanterade beställningar är kostnadsfritt. Är ordern hanterad har Chilli tyvärr inte möjlighet att avbryta leveransen, varpå en returkostnad tillkommer.

Undantag för vissa produkter

10.4 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller:

  • produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel
  • produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig som kund, såsom handdukar och täcken
  • produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla, såsom blommor och växter.

Värdeminskning av använda produkter

10.5 När du använder din lagstadgade ångerrätt har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.

10.6 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

10.7 Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 365 dagar efter leveransen av produkten, förutsatt att produkten är oanvänd, omonterad, i ursprungligt skick och i obruten originalförpackning.

Hur du ångrar ditt köp och använder din rätt till öppet köp

10.8 Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 365 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Hur du genomför din retur kan du läsa om här. Önskar du nyttja ångerrätten ska detta meddelas till Chilli innan ångerfristen på 14 dagar löpt ut via e-post eller vår ångerrättsblankett. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt.

10.9 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten. När du nyttjar öppet köp måste produkten returneras i samma obrutna emballage som du fick den i.

Returfrakt

10.10 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp, se returkostnader nedan. Du kan också få information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår Kundservice. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.

Returkostnader

  • Produkter för hemleverans: 595 kr
  • Produkter till utlämningsställe: 99 kr

Återbetalning

10.11 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då vi mottagit din retur. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.

10.12 Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte. Vänligen notera att expeditionsavgiften endast kan återbetalas vid nyttjande av ångerrätt och inte vid öppet köp.

10.13 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat. Vid köp med faktura betalas fakturaavgiften endast tillbaka vid retur av hela ordern.

 

11. Reklamation

11.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

11.2 Om din produkt innehåller digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller följande: Om det är ett fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i en produkt med digitala delar där avtalet löper under en längre tid än tre år, har du rätt att reklamera under den tid som avtalet löper.

11.3 Om du vill reklamera en produkt anmäler du detta till vår kundsupport genom vårt reklamationsformulär.

11.4 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

 

12. Garanti

Vi har utökat konsumentköplagens reklamationsrätt med förlängda garantier på våra soffor och sängar. Information om vilka produkter som omfattas av garantin och vad garantin omfattar går att läsa här för soffor och här för sängar samt på respektive produktsida på Chilli.se.

 

13. Våra skyldigheter

13.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Vi ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

13.2 Vi ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.

 

14. Om dessa Köpvillkor

14.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Chilli.se. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

14.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

 

15. Särskilda villkor för företag

15.1 Dessa Köpvillkor gäller för kunder som handlar i egenskap av privatpersoner. Om du ändå genomför ett köp på Chilli som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.

15.2 För kunder som handlar på Chilli i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt eller tre års reklamationsrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.

 

16. Frågor, klagomål eller tvist

16.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller åsikter angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

16.2 Chilli lyder under Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och gällande EU lagstiftning kring konsumentköp. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Chilli att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dit du som kund kan vända dig för hjälp med tvistlösning.

16.3 Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning.

 

_______________________

Uppdaterades senast 22 juni 2023.
Köpvillkoren fastställdes av Home Furnishing Nordic AB den 15 december 2022.